Berpantang Keguguran

8:30:00 AM 39 Comments A+ a-


Ikutkan jijah tak tahu pon keguguran kena berpantang macam orang bersalin...petua orang tua-tua cakap keguguran ialah situasi yang dianggap lebih serius daripada kelahiran. ngerinya dengar! lagi satu efek bila tua nanti.. jadi walaupun keguguran jijah mahu berpantang!

1.Kaki berstokin, ikat rambut tinggi-tinggi. pakai kain batik. huhuhuhu

2.Makan pon bukan sebarangan makan. ikan tertentu je boleh makan. tu pon kukus grill panggang. hehehe

3.Baju sejuk pakai setiap masa. panas wooo~~

4.Kena elakkan memakan makanan sejuk seperti ais, labu, kangkung, kacang panjang, timun, rebung, pucuk paku, pucuk ubi, buah buahan sejuk seperti ciku, langsat, betik, jambu, nangka, tembikai..

5.Jangan angkat benda berat

6.Amalkan makan jamu untuk panaskan badan sambil tu kecutkan rahim ( jijah makan kapsul jamu ratu dara)

7. Digalakkan minuman yang panas2 seperti air suam (banyakkan), milo kosong (menambah tenaga)..

8. Buka surah-surah pendinding. ayat kursi, bacaan yasin.

9. Kena makan lada hitam, halia, kunyit. huhuhuhu

10.Asid folik satu biji setiap hari wajib makan.

11. Tempoh berpantang keguguran biasanya 2 minggu hingga sebulan. tengok jijah takat mana. hehehe


Eh ada yang jijah tertinggal tak?? please gitau yer...Mudah-mudahan cepat la habis tempoh berpantang ni. huhuhuhu

badan dah lenguh2 ni.. dah masuk angin..wuaaaaa :( perot sakit mencucuk3.. petang ni nak pegi berurut jugak!



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

39 insan comel komen

Write insan comel komen
9/26/2012 8:38 AM delete

mcm org bersalin gak la ea..

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
9/26/2012 8:48 AM delete

selamat berpantang jijah..take care :)

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
9/26/2012 8:54 AM delete

selamat berpantang ye kak jijah.. =)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
9/26/2012 8:57 AM delete

akak kalu bpantang keguguran ni, akka xtau sgt camne... kiranya sama je lah ek mcm org bpantang besalin ek..

Reply
avatar
Faisal Diana
AUTHOR
9/26/2012 9:05 AM delete

sayangku Jijah..selamat bpantang..bykn bsabar..situasi kita sama..diana bpantang 44 hari :)
alhamdulillah..skrg smakin kuat..insyaALLAH..kita mcuba lagi k..
lahi satu..jln bhti2,jgn sampai tsadung ibu jari kaki..petua dri mak mertua diana

Reply
avatar
9/26/2012 9:07 AM delete

selamat berpantang tauuu..pantang dulu mende yg xleh makan..;)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
9/26/2012 9:12 AM delete

xberurut lg ke dear?alahaiii..mmm.bdn dh berangin2 dh tu..jgn mkn sejuk2 k..take care urself..kalau nak taye apa lg,mmg tak leh nk jwab la..ha..mandi air suam jgk...jgn mndi air sjuk..boleh gitu? ;)

Reply
avatar
dilla nadila
AUTHOR
9/26/2012 9:21 AM delete

Selamat berpantang Jijah :)

Reply
avatar
Zana Adieyza
AUTHOR
9/26/2012 9:22 AM delete

jijah, memang kebanyakan orang veteran kata kalau gugur kena pantang jugak.. penting supaya badan kita sihat balik.. bila badan sihat, insyaAllah kalau ada rezeki blh pregnant lagi..

jijah tahan sikit yer.. x lama pun pantang tu kan.. take care my dear!

Reply
avatar
9/26/2012 9:43 AM delete

tabah2... nnt eden tnyakan kat bini eden jugak yo..

Reply
avatar
9/26/2012 11:13 AM delete

pendinding tu kena kuat kak...sbb takut nnti teringat2 kt dia yg xde....tabahkan hati k :)

Reply
avatar
Hasrina
AUTHOR
9/26/2012 11:17 AM delete

tabah ye awak dan saya doakan awak sihat.

maaflah xtau pasal ni sebab diri pun belum kawen

Reply
avatar
9/26/2012 11:25 AM delete

yup.. mmg b'pantang cam org b'salin pun kalo org yg keguguran..
moge jijah dpt lalui tempoh pantang ngan baik ye...

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
9/26/2012 11:36 AM delete

tempohnya sama juga ker??

Reply
avatar
eima
AUTHOR
9/26/2012 12:02 PM delete

hmmm nk bantu pun tatau tak de pengalaman ... tp org tua2 kate pantangnye lebih kuat sikit dr bersalin ... awak kena pantang2 betui2 ye

Reply
avatar
Mrs Lurve
AUTHOR
9/26/2012 12:15 PM delete

tp bila jijah lakukan seme nie masa pantang, jijah akan rasa kelainan..sbbnya masa nie bdn rasa ringan ja...sihat..sbb xmkn yg pelik2 seme tue..just mkn nasi simple jer..xde cili, xde belacan huhuhuhu

Reply
avatar
9/26/2012 2:22 PM delete

jge kesihatan ye kak jijah ..

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
9/26/2012 3:11 PM delete

Selamat berpantang. Hee

Reply
avatar
Bazilah (^0^)
AUTHOR
9/26/2012 3:45 PM delete

berpantang baik2 jijah :)

Reply
avatar
Aida Omar
AUTHOR
9/26/2012 4:22 PM delete

aida pun tak pernah tahu lagi pasal keguguran nie.. tapi memang ada org kata kena jaga bebetul sebab keguguran risiko dia lagi tinggi.. sabar eh jijah

Reply
avatar
eMMe
AUTHOR
9/26/2012 4:43 PM delete

Jijah, jaga diri, jaga pantang semua yg spt entry ini... jaga mental n emosi, jgn pikir2 yg negatif tau!, heheheh..

Reply
avatar
JaSSNaNi
AUTHOR
9/26/2012 4:44 PM delete

keguguran? bape minggu? hmmmm tapi ye la.. mmg kena pantang betul2.. sbb nya gugur.. nak kuatkan balik rahim tu.. selamat berpantang ye..

Reply
avatar
shizansyafik
AUTHOR
9/26/2012 6:22 PM delete

bertabah.. kena kuat hadapi dugaan makanan.. hehehe

Reply
avatar
Tihara
AUTHOR
9/26/2012 6:30 PM delete

haah mak akk kata sama je kena jaga pantang..take care ey

Reply
avatar
Zie Madini
AUTHOR
9/27/2012 10:29 AM delete

a'ah jijah. org keguguran pun kena berpantang mcm org dh bersalin gak. mcm kakak akak dulu...dia pun berpantang mcm org bersalin gak.

Reply
avatar
izaFiza
AUTHOR
9/27/2012 10:38 AM delete

selamat berpantang jijah.jaga diri tau..

Reply
avatar
najihahfara
AUTHOR
9/27/2012 11:07 AM delete

jage diri elok2 ye kak

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:46 PM delete

@nuyui a.k.a miss YUI sama jugak orang bersalin yui :(

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:48 PM delete

@Faisal Diana wah baru jijah tahu ni diana...jijah pastikan tak tersadung kaki..InsyaAllah..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:49 PM delete

@ayutyer sayangku ayut..memang tak mandi air sejuk.. semua panas2..hehe tq yer :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:50 PM delete

@Mrs Velentine sama jugak kak 30hari-44hari..huhuhuhu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:51 PM delete

@Mrs Lurve wuaa.. tak pedas tak sedap! sedih... tp nak sihat kan..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/27/2012 6:52 PM delete

@JaSSNaNi keguguran masa 5minggu lebih...

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
9/27/2012 11:26 PM delete

nice sharing dear :)

Reply
avatar
Faisal Diana
AUTHOR
9/28/2012 8:53 AM delete

jaga diri bebaik ye Jijah...pulihkan diri utk baby akan dtg ye.Kita sama2 brusaha k

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/28/2012 9:59 PM delete

@Faisal Diana yup..sama2 kita berusaha lagi diana.. sampai masa Allah akan bagi :)

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
9/28/2012 10:53 PM delete

jijah gugur?aduh siannya dia..sat2...nak baca entry lain lagi..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
9/28/2012 11:46 PM delete

@Azzah huhuhuhu kak.. baru je minggu lepas...

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!