Akar Bunga Fatimah

7:58:00 PM 53 Comments A+ a-



Pernah tengok akar bunga fatimah ni?? Akar bunga fatimah ni ada juga orang panggil sanggul fatimah. tapi mana mana pun boleh. hanya terdapat di Mekah dan Madinah. bukan senang nak dapat. jadi kalau sesiapa nak pergi ke mekah tu minta la kirim. hehe daku minta bunga ni dari nenek di kampung.

memandangkan daku pun dah 39minggu.. jadi sangat lah sesuai rendam bunga ni. akar bunga fatimah ni rendam bila dah cukup bulan untuk mengetahui masa untuk bersalin samaada dah dekat atau belum. orang cakap dengan rendam bunga ni bila kembang semangkuk maknanya masa nak bersalin hampir tiba..



see... memang kembang sekembangnya wei.. adakah masanya hampir tiba?? 
insyaAllah...doakan jijah yer..


dan lagi satu minum airnya untuk di jadikan air selusuh untuk memudahkan bersalin. tapi pastikan bila dah sakit nak bersalin dan ada bukaan baru minum..


Cara nak minum:
1) Rendam bunga ni bila dah cukup bulan (9 bulan) dengan air masak sebab nanti nak minum air ni.
2) Baca bismillah dan selawat 3x serta doa minta di mudahkan bersalin masa nak rendam bunga ni.
2) Ambil air rendaman tu masukkan dalam botol untuk korang senang nak bawa pergi hospital
3) Bila rasa sakit nak bersalin minum la air tu


Ini sebagai satu ikhtiar untuk memudahkan bersalin. Rasa sakit dan lama masa sakit nak bersalin tu semuanya Allah yang tentukan. setiap orang ada bahagian masing-masing kan..

Akar ni boleh digunakan balik untuk bersalin anak-anak yang seterusnya sebab no expiry date. Lepas dah guna, boleh jemur akar ni dan kering balik dan simpan dalam bekas yang kering dan bertutup. Tahan bertahun-tahun dan di gunakan turun temurun.

Sekarang air rendaman di atas tu daku buat mandian dan simpan sedikit buat minum masa nak bersalin nanti.. Insyallah..


ya Allah lagi seminggu je nak bersalin.. masih tiada tanda..bila la anakanda nak keluar ni..moga selamat lah hendaknya.. air zam-zam, air selusuh dan air akar fatimah ni dah siap prepare. banyaknya nak kena minum.. ^__^



Ya Allah izinkanlah dan permudahkanlah anak dalam kandungan ini lahir dengan mudah dan sempurna..
ampunkan lah segala dosa dan ringankan kesakitan ini.. Amin..




All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

53 insan comel komen

Write insan comel komen
Faridzuan
AUTHOR
8/27/2013 8:03 AM delete

Mudah-mudahan dipermudahkan para wanita bersalin apabila amalkan minum akar bunga Fatimah ni...hmmm. Selalu saya dengar kacip fatimah. :3

Reply
avatar
Ira
AUTHOR
8/27/2013 8:52 AM delete

selamat menghitung hari jijah..
semoga dipermudahkan segalanya.
Tak lama lg da ye. Mesti tak sabar nk jmpa baby :)

aah mamaaryan da bersalin, awal 12 hari.

Reply
avatar
8/27/2013 9:12 AM delete

moga semua dipermudahkan dear..

yui doakan ..

Reply
avatar
Nurul Nadila
AUTHOR
8/27/2013 9:12 AM delete

jijah, semoga semuanya selamat ok..
Dilla tunggu baby jijah ni :)

Reply
avatar
mOoN
AUTHOR
8/27/2013 9:32 AM delete

kat mana eh nak dapatkan akar ni? tau tak,, few times akak cek blog jijah... ingatkan jijah dah bersalin.. :)

Reply
avatar
Cik Puan Rara
AUTHOR
8/27/2013 9:41 AM delete

semoga segalanya lancar jijah.haih~ akak lak yg excaited~

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
8/27/2013 9:55 AM delete

pernah tengok. Masa kecik2 dulu lah tapi. hehe. baby nak tunggu ayah kot kak jijah.. tu yg taknak keluar dulu tu.. huhu

Reply
avatar
8/27/2013 10:33 AM delete

good sharing kak ! first time ika tgk akar nie .

Reply
avatar
Mimi Azirah
AUTHOR
8/27/2013 11:15 AM delete

akak dulu pun rendam akar fatimah nih..cepat je kembang...mknenya nk dekat dh tuh jijah

Reply
avatar
Salma Tayo
AUTHOR
8/27/2013 11:36 AM delete

tengok akar ni rasa nak tergelak.masa sy nak bersalin dulu, suami sy pergi rabus akar ni.bising mak mertua saya.haha.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:06 PM delete

@Ira jijah tak sabar nakk jumpa baby! moga di permudahkan..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:07 PM delete

@Nurul Nadila nantikan kemunculan anak ini yer..hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:08 PM delete

@mOoN kalau jual on9 jijah xpasti la kak.. kena kirim kat org yg g mekah.. alaaa doakan la jijah cepat bersalin kak..huu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:09 PM delete

@Cik Puan Rara jijah lagi triple excited! hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:09 PM delete

@aisya itulah pasal aisya.. nak gak tunggu papanya..hukhuk

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:10 PM delete

@Noor Atikah Ramli hehe nanti cari yer.. dah ada senang..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:10 PM delete

@Mimi Azirah kalau nak dekat Alhamdulilah kak.. xsabar menanti ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:11 PM delete

@Salma Tayo haha mane leh rebus akar ni..hee

Reply
avatar
mama aryan
AUTHOR
8/27/2013 12:30 PM delete

salam jijah...akk da bersalin khamis mggu lps..
akk doakan urusan jijah dipermudahkn ye

Reply
avatar
mama aryan
AUTHOR
8/27/2013 12:31 PM delete

salam jijah...akk da bersalin khamis mggu lps..
akk doakan urusan jijah dipermudahkn ye

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 12:41 PM delete

@mama aryan akak dah bersalin! jelesnyaa... tahniah kak! doakan jijah cepat bersalin pulak yer.. xsabar ni..

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
8/27/2013 12:58 PM delete

penantian 1 penyeksaan.hihihi..sabar ye jijah..insya Allah..tak lama tu.^^

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 1:43 PM delete

@ayut memang penantian 1 penyeksaan ni ayut.. xsabar nak baby kuar haa..

Reply
avatar
8/27/2013 1:59 PM delete

Salam Jijah..
Mokcik doakan, Semoga semuanya selamat. Amin

Reply
avatar
eima
AUTHOR
8/27/2013 2:38 PM delete

semoga dipermudahkan ...

klu kami panggey ni bunga kembang fatimah ...aku start minum dr usia kandungan 7 bulan ...sambil minum tu niat sebagai mana kembangan nye bunga ni cam tu senang nye laluan aku terbuka utk melahirkan umat nabi Muhammad...dan selawat 3 kali ...


klu org tak ngandung rendam pun jijah mmg kembang jugak bunga tu ... hehehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 2:39 PM delete

@ann-zack smile Amin.. terima kasih doa akak.. :)

jijah tak tahu link blog akak la..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 2:51 PM delete

@eima kak eima 7bulan pon dah leh minum ke?? patut tak jijah minum skrg?? huu haah kalau xpregnant pon jija rasa kembang gak tu.hee

Reply
avatar
Shizan Syafik
AUTHOR
8/27/2013 3:07 PM delete

ingat jijah dah bersalin.. hehehe sebab ada hari yg jijah tak update blog..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 3:16 PM delete

@Shizan Syafik baby xmo kuar lagi..huhuhu kalau weekand malas nak update blog..hee

Reply
avatar
Ayu Zan
AUTHOR
8/27/2013 3:33 PM delete

ooo..itu rupa akar fatimah..hehehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 4:02 PM delete

@Ayu Zan haa inilah dia akar bunga fatimah..hee

Reply
avatar
Sayangku Zie
AUTHOR
8/27/2013 4:26 PM delete

bagus bunga ni.. moga semuanya selamat...

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
8/27/2013 5:13 PM delete

Moga dipermudahkan ;)

Reply
avatar
eima
AUTHOR
8/27/2013 7:41 PM delete

akak mmg amalkan pun dr 7 bln...minum tu sambil niat dan selawat 3 kali...

baca tips mudah bersalin kat blog akak...inshaa Allah mudah...tu semua yg akak amal..alhamdulillah

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
8/27/2013 7:47 PM delete

wahhh memang kembang betul tu.. jijah tak sabar ye.. hehe.. inshaAllah baby behave je time keluar nanti.. jgn risau ok.. ;)

Reply
avatar
8/27/2013 8:11 PM delete

bila tgk gmbr,baru perasan,....benda ne ada kat uma mama...ntah sapa bagi pun xingat.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 8:21 PM delete

@eima dah baca dah kak.. itulah rasa nak minum tapi bukaan xde lagi ni.. takpelah niat yg baik2 je ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 8:22 PM delete

@Chic Na hehe ok :) mmg xsabar nak tengok anak sendiri ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 8:22 PM delete

@Eca Dwinky Asha simpan tau eca.. nnt eca boleh gunakan..

Reply
avatar
Isabel Diaz
AUTHOR
8/27/2013 9:25 PM delete

Semoga dipermudahkan sis

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/27/2013 10:35 PM delete

@Isabel Diaz insyaAllah mudahmudahan..

Reply
avatar
8/28/2013 8:58 AM delete

kembangnye..moga membantu nanti

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/28/2013 12:55 PM delete

@fairus mohamad noor memang sekembang2nya kak..huuu

Reply
avatar
8/28/2013 7:01 PM delete

first time dengar nama akar ni tau..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/28/2013 7:17 PM delete

@Azhafizah Md Nor pasni fiza cari tau..hikhik

Reply
avatar
Deqla Manjew
AUTHOR
8/29/2013 10:08 AM delete

akar fatimah.. slalu dgr nama je.. 1st time tgk nih..huhu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
8/29/2013 12:57 PM delete

@Deqla Manjew dah tahu ni lepas ni kalau jumpa akar ni simpan yer kak.hee

Reply
avatar
IbuNoey
AUTHOR
8/31/2013 3:07 PM delete

in shaa Allah dipermudahkan,dik...Amin..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!