Yeyy! Dah Habis Pantang! Hahaha

5:24:00 PM 48 Comments A+ a-


Yehaaa!! semalam adalah hari terakhir jijah berpantang... lepas ni boleh makan makanan sedap-sedap. jeless tau tengok orang makan sedap! hahaha :p

dalam pantang hari tu hari-hari makan bubur,sup sawi, ikan bilis.. rebus, grill, panggang...hukhukhuk mak sangat prihatin mesti dia hidangkan makanan jam 9pagi dan 6petang minum milo/susu anmum lacta/horlick.. jam 10pagi, 3petang, 9malam makan bubur+sup+ikan/ayam yang di panggang dengan air rebusan longan kering+kurma merah+kurma hitam. sampai sebulan je mak hidangkan. bila jijah dah sihat baru makan kat meja makan.. hikks :p

mak juga panaskan batu sungai atas api dan jijah pun bertungku di kaki dengan di lapik kain la..panas panas terasa menyerap di seluruh darah tu. best!

jijah mula mengurut lepas lima hari bersalin. tukang urut datang 3hari berturut-turut. di sebabkan bersalin pembedahan perut saja tukang urut tak usik! InsyaAllah sebelum balik sabah nanti nak urut lagi :)

awal-awal dulu jijah tak bengkung.. jalan pun terbongkok-bongkok..perut buncit dan lembik.. risau tengok! huu dalam rahim pun rasa bisa-bisa lagi yelah perut kena belah kan.. lepas je pakai bengkungmoden [baca sini] tu.. Alhamdulillah nak bergerak pun senang :)

mandi pun mak rebuskan air suam dengan bunjut herba mandian. sampai habis pantang mandi guna air rebusan herba tu.. panas-panas mandi best je rasa badan.

pilis,param pun jijah guna.. baru panas satu badan.. lepas habis suplement shaklee nanti baru nak makan jamu.. stokin,sweter, kain batik tu pakai sampai habis pantang.. kalau masuk angin.. bisa satu badan.. huuu~~



tapi pantang 44hari sudah tamat! tinggal pantang 100hari pulak.. walaupun dah tamat pantang tapi bab makanan jijah kena elakkan makanan sejuk dan berangin.. yelahh sakit dalaman kita tak boleh nampak.. nak-nak bersalin pembedahan.. ambil masa setahun baru pulih.. lagipun badan nak pakai lama haruslah pantang baik-baik kan.. baru anak seorang.. kena jaga betul-betul :)

dan paling syurgaaaa tak sabar nak keluar jalan-jalan dengan si kimi debob ni.. hahaha lama tak tengok dunia luar.. kaki ni gatal je nak pergi mana-mana.. hikssss :p


p/s: benda pertama nak makan ialah pizza! boleh ke tak ek... heee



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

48 insan comel komen

Write insan comel komen
cplud miera
AUTHOR
10/25/2013 9:01 AM delete

Alhamdulillah merdeka! hehe. debob nye kimi bambam nih :) comei

Reply
avatar
10/25/2013 9:33 AM delete

seronok dah abis pantang ye jijah..xsemua boleh makan..kena pantang yg 100 hari pulak kan..boleh try amek supplement shaklee..hehe..

Reply
avatar
10/25/2013 10:23 AM delete

besnye dah habis pantang. jeles tgk badan jijah dah kembali pd badan asal. sy duk riso plak psl badan ni.

Reply
avatar
Cik Itah@RRP
AUTHOR
10/25/2013 10:28 AM delete

seronokny..lepas ni bole la makan apa yg akak nak kan hehe

Reply
avatar
10/25/2013 11:28 AM delete

rasa kejap je berlalu..hihihi

Reply
avatar
- AZIE -
AUTHOR
10/25/2013 11:47 AM delete

ohhoiiii kemain nak mkn pizza ye dik. Akak dulu pantang mkn dlm 2 bulan bukan 44 hari huhuhuhu..dlm tempoh 2 bulan tue mana ada mak kasi mkn piza ke kFC ke..xde seme tue..no fast food. Lps 2 bulan tue bru mkn..ni pun masih still pantang mkn lg setengah makanan huhuhu bfeed kan, so kenala jg sama..

Reply
avatar
mOoN
AUTHOR
10/25/2013 11:57 AM delete

heaven sgt bila dah hbs pantangkan...hehehe...akak pun tgh kira hari ni...

Reply
avatar
Petak Bunga
AUTHOR
10/25/2013 12:03 PM delete

syukur ada mak sihat lagi boleh jaga dalam pantang.

Reply
avatar
Putri
AUTHOR
10/25/2013 1:36 PM delete

selamat merdeka jijah..saya baru 15 hari..lama lagi nk merdeka

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 3:54 PM delete

@cplud miera skrg lagi debob.. hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 3:54 PM delete

@cplud miera skrg lagi debob.. hehe

Reply
avatar
dhiera
AUTHOR
10/25/2013 4:18 PM delete

best ye jijah!
dah selesai 44 hari. kimie pun makin comellsss..

Reply
avatar
husna zahidi
AUTHOR
10/25/2013 4:32 PM delete

kimi pon dah boleh jalan2 tengok dunia..hehehe..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:39 PM delete

@Azhafizah Md Nor tgh guna shaklee juga ni fiza..hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:44 PM delete

@Cik Itah@RRP heheh cuba elak makanan tertentu jelah

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:44 PM delete

@nuyui a.k.a miss YUI tapi jijah rasa lamaa...huu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:46 PM delete

@- AZIE - itula pasal... nk mkn kena try n error gak ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:47 PM delete

@mOoN selamat mengira hari kak.hhee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:51 PM delete

@Petak Bunga Alhamdulillah ada makayah yg sihat,,

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 4:54 PM delete

@Putri kejap je tu nanti..

Reply
avatar
Ayu Zan
AUTHOR
10/25/2013 4:57 PM delete

syukur jijah..alhamdulillah..

Reply
avatar
Nurul Faiz
AUTHOR
10/25/2013 5:38 PM delete

bestnya jijah dah merdeka. huhuhu.
makanan berbisa pon kena pantang lama takut badan tak tahan :)

Reply
avatar
farhana effa
AUTHOR
10/25/2013 6:04 PM delete

Alhamdulillah... comelnya baby...bambam hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 8:59 PM delete

@Ayu Zan hehe Alhamdulilah legaa

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 9:05 PM delete

@Nurul Faiz iyer kak.. jijah tahu tu..hehe

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
10/25/2013 10:05 PM delete

kak jijah sebut pasal pizza, sy pun teringin sekali ni.. hahaha.. jom!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/25/2013 10:32 PM delete

@aisya jom jom... aisya belanja..hee

Reply
avatar
Mimi Azirah
AUTHOR
10/26/2013 7:50 AM delete

Yeayyyu tempoh bertapa jijah dh bis...mesti syok dpt kuarkan...mcm dunia nih den yg punyo kan kan kan

Reply
avatar
Fiqah
AUTHOR
10/26/2013 9:34 PM delete

Semangat jijah berpantang...saya sejak 30 hari dah gone dah pantang

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/26/2013 10:31 PM delete

@Fiqah kalau nak kena rotan gan mak siap lah.. dlman kita kena jaga.. badan nak pakai lama.. t dah sakit2..

Reply
avatar
Mrs Sweet
AUTHOR
10/27/2013 9:53 AM delete

Alhamdulillah...yeayyy dah abis pantang..kite plak terlebih excited..hehe..
Kejap je masa skrg, tup2 dah pun lps 44 hari..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/27/2013 4:29 PM delete

@Mrs Sweet hehehe padahal ms dlm pantang tu bukan main lama tau rasa... hikhik

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
10/27/2013 8:12 PM delete

amboiii.. sukanya dia.. hehe.. bestla lepas ni boleh makan macam2.. hehe..

lama tak tengok anak buah sorang ni.. makin encem daa..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/27/2013 10:34 PM delete

@Chic Na sekarang lagi ensem! hehehe :)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
10/28/2013 12:37 AM delete

amik..benda 1st abis pantang nk mkn piza...hahahha...bila mak jg pantang mmg kompem akan terjg...hihihi..ayut dulu akak pantang suka sibuk nk mkn lauk diorg...sdap :))

Reply
avatar
10/28/2013 7:49 AM delete

happy sungguh tau dia ne....pizza xble,berangin tu :P

Reply
avatar
10/28/2013 7:49 AM delete

happy sungguh tau dia ne....pizza xble,berangin tu :P

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/28/2013 12:42 PM delete

@ayut lauk yg tak banyak kolestrol ayut..hehe tu yg slim..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/28/2013 12:58 PM delete

@Eca Dwinky Asha memandai je cakap berangin..hee

Reply
avatar
JunAina
AUTHOR
10/28/2013 7:03 PM delete

Akka 2 bulan pun masih pantang2 jugak terutama sayur2 sejuk tu...

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/28/2013 10:02 PM delete

@JunAina makanan sejuk jijah pantang kak.. xsemua jijah makan..

Reply
avatar
IbuNoey
AUTHOR
10/29/2013 9:28 AM delete

hehe..best2 dah habis pantang..akak pula akan menyusul bulan 12 nih..adoyai..:)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
10/29/2013 11:18 AM delete

tme bpantang, mcm2 kita rasa nk mkn kan...

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/29/2013 4:09 PM delete

@IbuNoey xpe kak 2bln ni mkn puas2 yer

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
10/29/2013 4:09 PM delete

@IntaNBerliaN tahu xpe kak..mcm mengidam plak.

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!