Kejang Kaki / Cramp Ketika Hamil

10:12:00 AM 9 Comments A+ a-



Sejak masuk 2nd trimester ni ada masanya kaki mulai cramp..
Tak kira masa baring, duduk, tengah memandu mahu pun tengah jalan pun boleh cramp..
sakit hanya Tuhan yang tahu...



Kadang-kadang bila terjaga dari tidur malam-malam sampai terjerit-jerit kesakitan..

Bila search kat google katanya otot yang biasanya menegang ialah otot betis..

Beberapa teori tentang kekejangan betis berlaku semasa hamil: 
1. Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.
2. Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.

Kejang di kaki boleh dirawat dengan cara berikut :
1. Rendamkan kaki didalam air suam yang dicampur dengan garam. 
Dengan ini ia membantu melegakan kaki anda.
2. Minum air secukupnya setiap hari
3. Pakai stokin tebal sewaktu tidur bagi mengelakkan kaki dari sejuk. Kaki yang sejuk mudah mengalami kekejangan
4. Pakai seluar panjang sewaktu tidur
5. Sapu minyak panas pada betis untuk elak angin sejuk masuk
6. Lapik bantal di bawah/hujung kaki. 

Bagi cara pencegahan pula :
1. Elakkan dari berdiri atau duduk dengan kaki bersilang dalam masa yang lama
2. Lakukan senaman kaki atau senaman regangan setiap kali sebelum masuk tidur
3.Terdapat kajian menunjukkan pengambilan suplemen magnesium sebagai vitamin sampingan kepada multi vitamin sewaktu hamil boleh membantu sesetengah wanita yang menghadapi masalah kekejangan kaki.


Momies terseksa dengan masalah ini??
Jangan risau! Ostematrix kan ada!




Apa kata mereka tentang Ostematrix??




CARA MEMBUAT PEMBELIAN OSTEMATRIX


CARA 1

Klik ke OSTEMATRIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. 


CARA 2

Boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi, cara makan, dos yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.


Whatsapp: 013-2378013
SID 1200083
Your health & beauty consultant


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

9 insan comel komen

Write insan comel komen
2/21/2017 8:45 AM delete

kalau jd perghh.. mmg sktla.

Reply
avatar
aryan azra
AUTHOR
2/21/2017 12:30 PM delete

sakit sangat bila kaki kejangkan

Reply
avatar
2/21/2017 8:30 PM delete

kena banyak bergerak baru tak kejang kan jijah :)

Reply
avatar
dear anies
AUTHOR
2/24/2017 5:49 PM delete

maknanya sblm bersalin pun kaki tu mesti ditutup... kan...

Reply
avatar
2/25/2017 9:48 PM delete

mmg sakit yui.. seksa!

Reply
avatar
2/25/2017 9:50 PM delete

urut2 sikit pastu bergerak lah.baru lega

Reply
avatar
2/25/2017 9:51 PM delete

begitu la jawabnya anis.. tp kalau mkan ubat ostematrix ni tak payah dah!

Reply
avatar
2/27/2017 5:21 PM delete

Masa saya mengandung dulu, tak ada pulak kejang kaki. Mintak2lah mengandung kali yang seterusnya pun sama.

Latest from me, http://lynk.my/jlwD

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!