Tips Makan di Restoran Makanan Segera

1:00:00 PM 14 Comments A+ a-


Petua Makan di Restoran Fast Food :)

1. Hindarkan daripada mengambil makanan yang bergoreng. Pilihlah hidangan yang dibakar atau dipanggang.

2. Jika anda memesan makanan yang digoreng, buang lebihan minyak yang terdapat padanya dengan cara mengesat dengan tisu serapan.

3. Pesan piza yang mengandungi cendawan, bawang dan lada hitam berbanding dengan sosej ataupun daging.

4. Sekiranya memakan salad, seboleh-bolehnya elakkan daripada dressing seperti mayonees dan lelemak sayuran yang lain. Pilih sayur dan buah-buahan segar dalam salad.

5. Jangan sekali-kali menambah garam pada makanan kerana kebanyakan hidangan dihasilkan mengikut kadar garam yang telah ditetapkan.

6. Minta susu skim atau susu rendah lemak, jus buah-buahan atau sekadar air putih bgi menggantikan susu kocak serta minuman bergas seperti lazimnya.

7. Sebagai penambah perisa di dalam kopi yang anda pesan, gunakan susu rendah lemak dan bukannya krimer mahupun gula.

8. Elakkan daripada memakan kek, pastri dan pencuci mulut yang ternyata tinggi dari segi kalori dan kadar lemak.



jaga lah pemakanan anda ye :)



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

14 insan comel komen

Write insan comel komen
cik ika
AUTHOR
2/19/2012 1:13 PM delete

kalau ika..ika pilih yg murah je..student an..hehehe

Reply
avatar
azam
AUTHOR
2/19/2012 1:31 PM delete

kurangkan kolestrol...:)

Reply
avatar
nurpiska
AUTHOR
2/19/2012 1:35 PM delete

wow, petua yang bagus :)

Reply
avatar
YaYaNsMuM
AUTHOR
2/19/2012 2:13 PM delete

walaa...tak bestnye kalo kene berpantang...hehhe..nama pun nak sihat kan?hehe

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
2/19/2012 2:28 PM delete

sekali-sekala bole la ye..:)

Reply
avatar
2/20/2012 8:01 AM delete

petua mkn mknn segera ada tak cik jijah??...hoho...yg no.3 tu ssh sket nak wt coz tak suka mkn pizza vege, tak suka cendawan & bawang

Reply
avatar
ecadwinkyasha
AUTHOR
2/20/2012 8:32 AM delete

sebagai seorang student yang duitpoket atas tangunggan PAMA (bapa&mama),fast food amat jarang dikunjungi melainkan waktu lunch hour MCD (harga mampu beli!).muahahaha xD

Reply
avatar
shida'R
AUTHOR
2/20/2012 10:44 AM delete

nice tips jiejah..sharing is caring :)

Reply
avatar
Ckin Kembaq
AUTHOR
2/20/2012 10:59 AM delete

sy pun berpantang makan sekarang ni..hehe demi kesihatan.. ^_^

Reply
avatar
3/18/2012 1:07 PM delete

@MaYa MustWany mas..kdg2 daging,sosej ada yg tak masak..cuba bayangkan kalau kita makan camner..

Reply
avatar
MizaShoppe
AUTHOR
4/21/2012 10:14 PM delete

tips ni bole d guna pkai...ermmm...
klau pg fast food restaurant mst meals include air gas kan...

Reply
avatar
4/23/2012 1:23 AM delete

@MizaShoppe mesti punya tu sebab kena bijak memilih..huhuhu

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!