Khasiat Dan Kebaikan Buah Delima

9:00:00 AM 17 Comments A+ a-




“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

KEBAIKAN DAN KHASIAT BUAH DELIMA

  • Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
  • Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
  • Menyingkirkan lemak berlebihan
  • Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri
  • Mencegah rasa mual
  • Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
  • Mencantikkan kulit muka
  • Membantu memulihkan pesakit kencing manis
  • Berupaya menghapuskan kahak
  • Memberi tenaga dan mencegah keletihan
  • Mencegah angin ahmar bagi warga emas
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Mencegah dan merawat kanser
  • Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah
  • Membakar lemak dan mengurangkan berat badan
  • Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus
  • Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
  • Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
  • Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
  • Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik
  • Membantu mengurangkan batuk dan lelah
  • Membantu merendahkan dan menstabilkan tekanan darah
  • Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar
  • Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa
  • Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
  • Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous


Jom amalkan makan buah delima... :)
jus buah delima pon dah ada di pasaran...




All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

17 insan comel komen

Write insan comel komen
Syaz Rozelt
AUTHOR
4/23/2013 9:43 AM delete

minum jus delima pon leh dapat kasiat2 mcm nie kan..hehe

Reply
avatar
4/23/2013 10:44 AM delete

susah nak jumpa buah ni. wuhuu. tp, eza penah makan.. :)

Reply
avatar
Isabel Diaz
AUTHOR
4/23/2013 10:46 AM delete

Tak penah g makan buah delima

Reply
avatar
Zura Lee
AUTHOR
4/23/2013 12:02 PM delete

sedap nye buah delima tuh !! dh lama sgt tk mkn...

Reply
avatar
4/23/2013 12:22 PM delete

kt cosway de jual... :D

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/23/2013 8:32 PM delete

@nuyui a.k.a miss YUI hehe sebab nak anak cantik punya pasal la ni yui..kena makan..lagipon sedapp!

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
4/24/2013 9:33 AM delete

favourite ni! hehe.. lg satu buah nona... sedapnyeee..

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
4/24/2013 11:00 AM delete

buah delima ni mmg tak pernah rasa lg....tak tahu nk mkn cane kot...hihihi

Reply
avatar
Shida Radzuan
AUTHOR
4/26/2013 4:02 AM delete

wajib mkn time ngndung eh..shida xtau rsa cmne xpenah mkn lg hehee :P

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/26/2013 1:42 PM delete

@aisya buah nona xpernah tgk pulak..hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/26/2013 1:43 PM delete

@ayuthehee nnt sampai masa mesti tahu nak makan camner..ngee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/26/2013 1:44 PM delete

@Shida Radzuan xla wajib shida..cuma nak anak cantik nak la makan.hee

Reply
avatar
4/27/2013 3:28 PM delete

suka sangat buah delima ni..manis.tapi cam xpuas makan je kan..lebih biji dari isi..hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
4/28/2013 7:20 PM delete

@Azhafizah Md Nor haah kan.. mmg biji je lebih..hee

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!